شش و شش یار بچه
شیرخند روستای زیباییها
اخبار شیرخند و شیرخندیهای سراسر کشور.فرهنگی،اجتماعی

 شش و شش یار بچه

چند روز پیش به مناسبت تولد اولین نوه من، امیرعلی اشرفی مراسم (شش و شش) گرفته شد.چون بنده تا به امروز این مراسم را ندیده بودم و نمیدانستم چرا این مراسم گرفته میشود دست به تحقیق در اینترنت زدم مطلبی زیبا پیدا کردم که خدمت دوستان تقدیم می کنم.

در استان خراسان جنوبی پس از تولد فرزند در یک خانواده ، معمولا شب ها در خانه آنها مهمانی و رفت و آمد است و اعضای خانواده تا پاسی از شب بیدار هستند و گفتگو و شب نشینی دارند تا زائو نیز شب را به سختی سپری نکند . به این ترتیب اعضای خانواده خود را برای برگزاری مراسم «شب شش تولد نوزاد» که در حقیقت مراسم نامگذاری اوست ، آماده می کنند . رسم است نام نوزاد را پدر ، مادر ، پدر بزرگ و مادرپزرگ انتخاب کرده و بر روی برگه هایی کوچک نوشته و وسط قرآن می گذارند . سپس در مراسم شب شش ، قرآن را باز کرده و هر نامی كه آمد همان را برای كودك انتخاب می کنند . انسجام خانوادگی و شور و نشاط، تنها نگذاشتن مادر در روزهای اولیه پس از زایمان، نحس شمردن عدد 6 در مقابل مقدس بودن عدد 7 و روز هفتم تولد فرزند و اهمیت دادن به نامگذاری نوزاد و برگزاری مراسم برای این كار از ارزش های شاخص و منحصر به فرد این رسم عنوان می شود . اجرای این مراسم که از جمله رسومات کهن استان خراسان جنوبی است و هم اکنون نیز در برخی خانواده ها اجرا می شود بدین شکل است كه : در شب ششم تولد فرزند ، اقوام و بزرگان در خانه زائو ( خانواده ای که به تازگی صاحب فرزند شده اند ) جمع می شوند و به صحبت و شب نشینی ، تعریف کردن داستان ها و قصه های شیرین و گاهی نیز اجرای آواز و موسیقی و رقص محلی می پردازند و با انواع شیرینی ها ، میوه ها و تنقلات فصل از میهمانان پذیرایی می شود . در ادامه همه حضار به صورت دایره وار می نشینند . اگر نوزاد پسر باشد یك چاقو و اگر دختر باشد یك قیچی یا نخ و سوزن به قنداق او می زنند و نوزاد را در غربال می گذارند با این اعتقاد كه نوزاد در این شب نباید روی زمین باشد . در برخی مناطق لباس قرمز به تن نوزاد می كنند یا یك پارچه قرمز رنگ روی سر ، صورت و قنداق او می اندازند . در ادامه نوزاد را به بغل بزرگ تر مجلس می دهند تا مراسم را شروع کند او با سلام و صلوات و آرزوی سلامتی برای کودک و مادر و پدر ، اشعار خود را بدین مضمون می خواند : شش شش یار بچه - خدانگهدار بچه - مادر بیمار بچه - پدر پرکار بچه - بگیر بچه و نوزاد را تحویل نفر بعدی می دهد . او نیز بلافاصله می گوید : واده بچه ( بده بچه) و اذکاری مشابه می خواند . هر کس مختار است جملات و اشعار خود را تغییر دهد و برای خنده و تنوع جلسه به عنوان مثال بگوید : شش شش یار بچه- خدا نگه دار بچه - مادر بیمار بچه- پدر بی عار بچه - دایی یا عموی بیکار بچه و .... . یا به مناسبت شغل و حرفه خانواده نوزاد اشعار را تغییر می دهند و به همین ترتیب کودک را تحویل نفر بعدی می دهند تا به دست همه افراد برسد . در بعضی جاها دو مرتبه یا سه مرتبه این کار را انجام می دهند و افراد یک مبلغ پول نقد نیز به عنوان کادو به بند قنداق نوزاد می زند .در پایان نیز نوزاد را به همان ترتیب به مادر او می سپارند تا شیرش بدهد و بزرگ خانواده برای سلامتی حضار و به خصوص خانواده مورد نظر دعا و از حضور تمام میهمانان تشکر و قدردانی می کند و از درگاه خداوند آرزو می کند تا این فرزند باعث آبروی پدر و مادر و فرزندی صالح باشد.بعد از این كه مهمانان می روند یك یا 2 نفر بر بالین نوزاد تا صبح بیدار می مانند و از او مراقبت می كنند.مراسم « شب شش تولد نوزاد » در خراسان جنوبی در فهرست آثار معنوی كشور به ثبت رسیده است .

 



نظرات شما عزیزان:

عصمت اشرفی
ساعت11:47---10 خرداد 1394

مطلب بسیار زیبا و جالب بود،خدا نگهدار نوه عزیزتون باشه.

 

جواب مدیر

ممنون عصمت خانم بازم تشریف بیاورید.آرام



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 6 خرداد 1394برچسب:, :: 16:9 :: توسط : رضا

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شلغم...شوربا و آدرس karbalaye.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 235
بازدید کل : 11068
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1